ДН "Біологія"

Тема. Безпека і статева культура

Мета уроку: розширити знання про статеву культуру та безпеку статевого життя; продовжити вивчення основних принципів та засад здорового способу життя.

Вивчення нового матеріалу.

1.Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези.

Закріплення вивченого.

Заповніть таблицю

Вірусні захворювання

 

Бактеріальні захворювання

    збудник

   захворювання

 

    збудник

захворювання

ВІЛ

 

 

 

 

Гонорея

 

Герпес

 

 

Бліда трепонема

 

Папіломавірус людини

 

 

 

Хламідіоз

 

Гепатит В

 

 

Хемофіліс

 

Вірус гепатиту С

 

 

 

 

Мікоплазмоз

 

Контагіозний молюск

 

Уреаплазма

 


1.    

Тема уроку: Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається..

Мета уроку: сформувати знання про етапи ембріогенезу людини; вивчити процеси, що відбуваються на кожному з цих етапів; проаналізувати наслідки взаємодії частин зародка, що розвивається.

Вивчення нового матеріалу:

1. Переглянути відеопрезентацію.


Закріплення

Зробити опорний конспект

Дати відповіді на запитання.

1.    Що називається онтогенезом?

2.    Які види ембріонального розвитку?

3.    Скільки триває ембріональний етап?

4.    Що називається гаструляцією?

5.    На які три види шарів пділяються зародкові клітини?

6.    Яка роль плаценти?

Тема: Розвиток Дарвінізму. Адаптації як результат еволюційного процесу.
Мета уроку: розглянути адаптації живих організмів до умов існування як результат еволюційного процесу, показати відносність пристосувань; розвивати аналітичне мислення і критичне сприйняття інформації, виховувати повагу до живої природи.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

Закріплення
Зробити опорний конспект
Дати відповіді на питання:
1. Що таке адаптація?
2. Що таке мімікрія і які її форми вам відомі?
3. Які органи є аналогічними, а які гомологічними?
4. Чи може адаптація бути абсолютною?

Тема: Основні положення синтетичної гіпотези еволюції. Сучасні уявлення про фактори еволюції. Мікроеволюція.
Мета уроку: розглянути основні положення синтетичної гіпотези еволюції. Узагальнити основні сучасні уявлення про фактори еволюції.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

Закріплення

Зробити опорний конспект 

Практична робота
Тема. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування.
Мета: на прикладі представників тваринного та рослинного світу визначити риси адаптованості до середовища їхнього мешкання.
Обладнання і матеріали: роздаткові картки, визначники, підручник.
   Хід роботи
1.     Ознайомтеся з особливостями будови представників рослинного та тваринного світу.
2.     Визначте систематичне положення досліджуваних об'єктів
3.     Визначте середовища існування досліджуваних об'єктів та риси їх адаптованості до них. Результати досліджень занесіть у таблицю за зразком
№пп
Об'єкт дослідження
Середовище існування
адаптації
1
Кажан


2
Равлик


3
Гриб трутовик


4
Кактус


5
Жираф




4.    Зробити висновок. 



Тема уроку: Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини.
Мета уроку: розширити знання про розмноження живих організмів; ознайомитися зі статевим способом розмноження та його форми; звернути увагу на біологічні й соціальні аспекти регуляції  розмноження  у людини та на значення статевих клітин в забезпеченні безперервності існування виду.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

Закріплення
Зробити опорний конспект



Тема уроку: Становлення еволюційних поглядів. Гіпотези еволюції Ламарка і Дарвіна. Природний добір.    
Мета уроку: ознайомитися з історією формування та становлення еволюційних поглядів, розглянути внесок у розвиток ідей еволюціонізму відомих учених; розвивати вміння використовувати отримані раніше знання; виховувати вміння поважати ідеї, відмінні від власних поглядів.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Зробити опорний конспект
Закріплення
Заповніть таблицю

Питання для аналізу
Метафізичний світогляд
За Ламарком
За Дарвіном
У процесі чого виникли сучасні види ?



Чи змінюються види ?



Чи існують між видами родинні зв′язки ?



Першопричини змін



Рушійні сили виникнення пристосувань






Вплив діяльності людини на стан біосфери. Збереження біорізноманіття. Охорона біосфери.
Мета:  розглянути вплив людини на стан біосфери; розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між діями та наслідками; проаналізувати проблеми й визначити шляхи збереження біорізномаття й охорони природи;
Вивчення нового матеріалу
На певному етапі розвитку цивілізації людина почала активно перетворювати природу і вплив на довкілля зростав із кожним сторіччям, доки не став провідним екологічним фактором. 
 Перед людством нині виникає багато екологічних проблем, без розв’язання яких загрожує екологічна криза з непередбачуваними наслідками:
- проблема забруднення довкілля;
- проблема харчування;
- проблема прісної води;
- проблема енергозабезпечення.
 В.І.Вернадський ще в першій половині ХХ ст.. передбачав, що біосфера може перейти у новий стан – ноосферу – оболонку, сформовану під впливом людської діяльності та розуму і екологічно обґрунтованим, таким що не порушує відновлювальних властивостей природи і погіршення екологічних умов довкілля.  
До стану біосфери, звичайно, належить також і збереження біорізноманіття організмів. В Україні розроблено Національну програму збереження біологічного різноманіття на 1998-2015 рр. Вона має ряд положень.
  Збереження біологічної різноманітності життя планети можливе лише за умов об’єднання зусиль усіх країн. Теоретичною базою цього є проголошена Всесвітня стратегія охорони природи.
 Одним з найголовніших напрямків збереження довкілля і відновлення природних ресурсів – це створення природоохоронних територій.
 
 Перелік законодавчих документів:
1. Конституція, Закони України: «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про тваринний світ», «Про рослинний світ», «Про охорону атмосферного повітря», Кодекс України про надра, Водний, Земельний та Лісовий кодекси України.
2. Всесвітня стратегія охорони природи МСОП.
3. Міжнародна Червона книга.
4. Європейський Червоний список.
5. Природоохоронні території: заказники, заповідники,
пам’ятки природи, національні природні парки, ландшафтні парки, ботанічні сади, зоологічні парки.
6. Червона книга України.
     Узагальнення знань
1.  заповнити таблицю
Тип природоохоронної території
Характеристика
Заповідники

Заказники

Національні парки

Заповідно – мисливські господарства

Пам’ятки природи


2. Так чому ж «після нас хоч потоп»?


Охарактеризувати що необхідно для збереження біосфери.
                                                               


Тема: Роль живих організмів у біосфері. Біомаса..
Мета: узагальнити й систематизувати знання про  роль живих організмів у біосфері. Розглянути поняття «Біомаса».
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію
.
2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на останньому слайді



Тема: Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.
Мета:Систематизувати знання про  життєві форми тварин та рослин.  Узагальнити адаптації до середовища мешкання.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Виконати завдання на останньому слайді


Тема: Загальна характеристика біосфери. Біохімічні цикли. Вчення В.І.Вернадського.
Мета: узагальнити й систематизувати знання про  біосферу. Розглянути   біохімічні цикли. Ознайомитися зі вченням В.І.Вернадського.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Виконати завдання на останньому слайді .  


Тема уроку: Старіння та смерть клітини. Апоптоз, некроз та інші способи клітинної смерті
Мета: сформувати уявлення про механізми клітинної смерті та їх біологічну роль, розглянути причини порушення клітинного циклу;
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення.  Відповісти на тестові запитання.
1. Прикладом апоптозу є :
А-загибель клітин при гипоксії
Б -интерфазна загибель клітин
В -токсичне  пошкодження клітин
Г - перекисне пошкодження клітин
2. Основною біохімічною ознакою апоптозу є:
А - деградація білка
Б - фрагментація полісахаридів
В - ензиматичне розщеплення РНК
Г - міжнуклеосомна деградація ДНК
3.Під час апоптозу відбувається:
А - зморщування клітин
Б - набухання клітин
В - розрив мембран
Г - запалення



Тема: Різноманітність, розвиток та зміни, продуктивність екосистем..
Мета: узагальнити й систематизувати знання про різноманітність, розвиток та зміни, продуктивність екосистем.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на останньому слайді . 



Тема: Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів. Адаптації організмів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.
Мета: поглибити знання про адаптації  живих організмів, пристосування до гостального середовища існування.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Визначте систематичну належність та особливості їхнього способу життя: 
1 - паличка Коха (Mycobacterium tuberculosis); 
2 - петрів хрест лускатий (Lathraea squamaria);         
3 - пухирчаста сажка (Ustilago zeae); 
4 - коростяний свербун (Sarcoptes scabiei). 
Заповніть таблицю.

Вид
Систематична належність
Особливості паразитування
1.
2.


3.


4.






Тема: Профілактика інфекційних захворювань людини, що передаються статевим шляхом.
Мета: розглянути основні способи профілактики інфекційних захворювань людини, що передаються статевим шляхом.   
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Скласти власний алгоритм безпечної статевої поведінки.  

Тема: Репродукція  як механізм забезпечення безперервності існування видів
Мета: розглянути основні способи розмноження організмів (нестатеве, статеве); з'ясувати, як репродукція забезпечує безперервність існування видів
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати самостійну роботу з таблицею (завдання в кінці презентації).



Тема уроку:  Угруповання та екосистеми.   Склад і структура екосистем.
Мета уроку: сформувати знання  про рослинні  та тваринні угруповання  та  екосистеми, їх різноманітність та особливості класифікації ; навчитися визначати взаємозв’язки  між компонентами  екосистем.

Завдання опрацювати матеріал підручника та встановити відповідність
1.Видова  структура                                    А. Взаєморозташування  різних
                                                                          видів рослин – ярусність
2.Просторова структура                             Б.  Видове різноманіття,
                                                                          співвідношення чисельності та
                                                                           густоти популяцій окремих
                                                                           видів

3.Екологічна структура                              В. співвідношення популяцій
                                                       різних екологічних груп

Завдання : Користуючись схемою створити моделі  екосистем
(1. Абіотичне оточення; 2. Комплекс автотрофних організмів; 3. Комплекс гетеротрофних організмів; 4. Комплекс  сапротрофних організмів.  )
І   Модель водної екосистеми ( на вибір)
ІІ  Модель наземної  екосистеми ( на вибір)
Домашнє завдання  Підручник П.Г. Балан ,  параграф 29, завдання ст..175


Тема: Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоцічальною сутністю. Репродуктивне здоров’я . сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини..
Мета: сформувати знання про особливості репродукції людини, сучасні можливості репродуктивної медицини; з'ясувати основні проблеми репродуктивного здоров'я та шляхи їх вирішення;
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Дати відповіді на запитання:
1. Що таке репродуктивне здоров’я? Які фактори негативно впливають на репродуктивне здоров’я?
2. Яке призначення репродуктивної медицини? Які можливості репродуктивної медицини існують у наш час?

3. Яким є вплив біологічних та соціальних аспектів у регуляцію розмноження людини?


Тема: Популяція. Характеристика популяцій. Статева та вікова популяція. Фактори, що впливають на чисельність популяцій.
Мета: Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на прикінці презентації .



Тема: Симбіоз та його форми
Мета: ознайомитися з поняттям  симбіоз. Розглянути  його форми та приклади в живій природі.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на прикінці презентації .



Тема: Сучасні завдання медичної генетики. Методи діагностики та профілактики спадкових хворою людини. Медико – генетичне консультування та його організація.  .
Мета: поглибити знання про сучасні завдання медичної генетики. Методи діагностики та профілактики спадкових хворою людини. Медико – генетичне консультування та його організація. 
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на прикінці презентації .


Тема: Профілактика інфекційних захворювань людини..
Мета: розглянути профілактичні заходи інфекційних захворювань людини
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на прикінці презентації .


Тема: Способи терморегуляції організмів.
Мета: поглибити знання про адаптації  живих організмів, пристосування до наземно - повітряного середовища існування ;.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Самостійна робота з таблицею. Особливості терморегуляції різних груп організмів 
Ознаки
Пойкілотермні організми
Гомойотерні організми
Джерело тепла


Етологічна терморегуляція


Фізична терморегуляція


Хімічна терморегуляція


Енергетичні затрати


Діапазон активності


Основні групи





Тема: Поняття про екологічно пластичні та непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію
Мета: роздивитись пластичні і непластичні види, вплив адаптивної радіації на організми; повторити життєві форми  живих організмів та їх адаптивні пристосування
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Самостійна робота з таблицею. Адаптивний потенціал
За допомогою таблиці порівняйте запропоновані види та обґрунтуйте судження про адаптивний потенціал екологічно пластичних та непластичних видів.
Ознака
Ведмідь бурий
Коала сірий
Екологічна пластичність
Поширеність
Рівень спеціалізації
Адаптивний потенціал




Тема: Біологічні адаптивні ритми організмів
Мета: сформувати уявлення про адаптивні  біологічні  ритми організмів,
 адаптивний характер добових, сезонних, річних біологічних  ритмів; дати поняття про фізіологічні  механізми адаптацій  організмів до природних ритмів.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Установіть відповідність між біологічним явищем і типом біологічних ритмів.
Біологічні явища                                                                   Типи біологічних ритмів
А. листопад у рослин                                                               1. сезонні
Б. відкривання і закривання продихів у рослин                    2. добові
В. линяння у птахів                                                                3.  припливно-відпливні
Г. відкривання і закривання черепашок,
мешкаючих в прибережній зоні
Д. сплячка бурих ведмедів
Є. переліти птахів
Е. відкривання і закривання квіток у рослин
Ж. міграція лососевих риб не нерест



Тема: Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю. Їх причини.
·     Мета: сформувати знання про  найпоширеніші  спадкові захворювання та вади людей; визначити особливості успадкування та вірогідність їх проявів у нащадків; з’ясувати вплив на нащадків шкідливих звичок батьків; дати поняття медичної генетики і її значення для збереження життя іі здоров’я людини;
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Доповнити таблицю   :
Порушення
Вада розвитку
?
Повна відсутність органу
?
Недостатній розвиток маси органу, окремих його частин або всього тіла
?
Надмірний розвиток органу за рахунок збільшення його об’єму або кількості клітинної маси
?
Наявність комплексу клітин, частин тканин або органу в інших тканинах чи органах
?
Ненормальна локалізація органу
?
Зрощення отворів чи каналів органів
?
Поява в людини тканинних структур у місцях, де вони є у тварин

Тема: Закономірності розподілу алелів в  популяціях
Мета: розглянути типові закономірності розподілу алелів в  популяціях. Ознайомитися з законом генетичної рівноваги.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на прикінці презентації.  


Тема: Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Генетичний моніторинг в людських спільнотах
Мета: розглянути особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Ознайомитися з генетичним моніторингом в людських спільнотах.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Питання для контролю
1. Як відбувається генетичний моніторинг у людських спільнотах? Що саме реєструється?
3. Які особливості генофонду людських спільнот?
4. Опрацювати 49 параграф підручника підготувати повідомлення «генофонд
людини майбутнього».


Тема: Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. Суть та біологічне значення запліднення. Причини пошкодження процесів запліднення у людини
Мета: розглянути будову статеві клітин. Ознайомитися з особливостями гаметогенезу у людини та біологічним значенням запліднення. Визначити причини пошкодження процесів запліднення у людини
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати тести за посиланням :
Код доступу: 338828


Тема: Причини мутацій. Мутагенні фактори. Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.
Мета: розглянути типові причини мутацій; ознайомитися з біологічними антимутаційними  механізмами та захистом геному людини від шкідливих мутагенних впливів.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Заповнити таблицю  (завдання в презентації).
Виконати тести за посиланням :
код доступа 900521


тема :Профілактика неінфекційних захворювань людини.
Мета : розглянути профілактичні засоби неінфекційних захворювань людини.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Виконати завдання в кінці презентації


Тема Основні середовища існування та адаптації до них організмів 
Мета: поглибити знання про середовища існування живих істот; вивчити особливості середовища існування, розглянути взаємозв’язок організмів та середовища.; розширити знання про особливості пристосування тварин до певного середовища існування;
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Виконати завдання в кінці презентації

Тема. Види мутацій. Мутагени.
Мета: розширити знання про мінливість як одну з основних властивостей живої природи; ознайомитися з особливостями  утворення мутаційної  мінливості;  ознайомитися з  поняттям  «мутація», «мутаген», «мутант

Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання в кінці презентації



тема: Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.
Мета:  сформувати поняття про онкогенні фактори та онкогенні захворювання; ознайомитися зі способами профілактики онкологічних захворювань;
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Виконати завдання в кінці презентації

Узагальнення знань за темою
«Обмін речовин і перетворення енергії».

Завдання з однією правильною відповіддю (0,5 бали)
1. Складні високомолекулярні біополімери, побудовані з нуклеотидів:
А) білки;
Б) ліпіди;        
В) нуклеїнові кислоти.
Г) вітаміни
2. Руйнування природної структури білків, завжди необоротне - це:
А) денатурація;                   
Б) ренатурація;                        
В) деструкція.
Г) еволюція
3. Частина процесу обміну речовин й енергії, при якому вивільняється енергія та акумулюється в молекулах АТФ:
А) асиміляція;                     
Б) дисиміляція;                  
В) анаболізм
Г) метабалізм
4. Забезпечують клітину енергією:
А) хромопласти;                    
Б) мітохондрії;                       
В) лізосоми
Г) ядро
5. Організми, що синтезують необхідні для життя органічні речовини з неорганічних за рахунок енергії світла:
А) фототрофи;                     
Б) гетеротрофи;                      
В) хемотрофи
Г) автотрофи
6. Біологічно активні речовини, необхідні в невеликій кількості для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів:
А) вуглеводи;                      
Б) ферменти;                              
В) вітаміни
Г) білки
Завдання з кількома правильними відповідями (1 бали)
7. До водорозчинних вітамінів належать:


А) В1
Б)  В12
В) А
Г) С
Д) РР
Е) К
Ж) Е


8. До функцій вуглеводів належать:
А) Захисна
Б) Будівельна
В) Енергетична
Г) Сигнальна
Д) Транспортна
9. Ознаками фотосинтезу є:
А) Відбувається за участю світла
Б) Здійснюють нітрифікуючи бактерії
В) Відбувається з використанням вуглекислого газу
Г) Відбувається з використанням кисню
Завдання на встановлення відповідності (по 2 бали)
10. Встановить відповідність в структурній організації білків:
А

первинна    

1.

мультимер

Б

вторинна 

2.
просторова глобула
В

третинна

3.

ланцюг з амінокислот

Г
четвертинна
4.
α-спіраль
11. Встановить відповідність між хімічними елементами та їх біологічним значенням:
А

Р

1.
має імуностимулюючу дію.
Б

І

2.  

у складі гормонів щитоподібної залози
В

Са

3.

компонент нуклеїнових кислот

Г
Zn
4.

активізує скоротливість м’язів



5.
впливає на процес росту

12. Встановіть відповідність між поняттями:
А
Сапротрофи
1
Живляться іншими живими організмами
Б
Фітофаги
2
Поїдають послід тварин і людини
В
Копрофаги
3
Отримують необхідні речовини, руйнуючи залишки мертвих рослин чи тварин
Г
Хижаки
4
Тварини, їжею яких служать лише рослини

Або за посиланням



Тема : Обмін речовин і перетворення енергії
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини
Мета:  сформувати поняття про негативний вплив на метаболізм токсичних речовин; з'ясувати шляхи знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення .
Заповнити таблицю Дія токсичних речовин на організм людини

Місце токсичного ураження
Токсичні речовини
Серцево-судинна система

Нервова система

Печінка

Сечовидільна система

Кровотворна система

Органи дихання, слизові оболонки і шкірні покриви


Практична робота
Тема: Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини.
Мета : навчитися складати схеми обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини; визначити біологічну цінність цих речовин для організму.
Обладнання та матеріали: підручник, інструктивні картки, таблиці «хімічна будова вуглеводів, ліпідів, білків»
Хід роботи.
І. Виберіть можливі перетворення речовин в організмі людини.
1.  Амінокислоти→ в білки
2.     Вуглеводи→ в білки
3.     Жири→ у вуглеводи
4.     Білки→ у жири
5.     Глікоген→ у глюкозу
6.     Вуглеводи→ в жири
7.     Жиру→ в білки
8.     Білки →в вуглеводи
9.     Глюкоза →в глікоген
10.       Неорганічні речовини в органічні

ІІ. Заповніть таблицю
Порівняльні ознаки
Вуглеводи
Ліпіди
Білки
Біологічна
цінність
(функції)



Енергетична цінність



Добова потреба



Із якими продуктами надходять



Органи, де відбуваються розщеплення



Ферменти, що сприяють розщепленню



Кінцеві продукти травлення



Кінцеві продукти обміну, що видаляються з організму



Висновок


Узагальнення з теми «Адаптації»
Перший рівень. «Так» чи «Ні».( 0,25 бали)
1.Адаптація жаби до життя на суходолі-наявність бічної лінії.
2.Веретеноподібна форма тіла у акули та дельфіна-приклад конвергенції.
3.Порожнисті кістки – адаптація птахів до польоту.
4.Поява щелеп у тварин – приклад ароморфозу.
5.Матеріадом до адаптацій слугують модифікації.
6.Сезонні перельоти птахів – фізіологічна адаптація.
7.Адаптації є відносними.
8.Біолюмінісценція не характерна для бентосу.
9.Сукуленти пристосовані до вологого клімату.
10.Еврибіонти здатні існувати у вузькому діапазоні умов середовища.
11.Ароморфози підвищують рівень організації організмів.
12.Адаптація малорухливих організмів відбувається за принципом загальної регенерації.
Другий рівень. Вибрати варіант відповіді. (0,5 бали)
13.Низьку екологічну пластичність мають:
 а)еврибіонти
б) стенобіонти  
в)епіфіти
г) коала 
д) миша польова
14.Чинники, що обмежують поширення вельвічії дивовижної:
а) тиск  б)вологість
в) солоність води 
г) температура
 д) діяльність людини
15.Екологічно пластичний вид:
а) кальмар
б) павук-хрестовик 
в) ведмідь бурий 
г) ялина
д)крокодил
16.Симетрія тіла у організмів, які ведуть прикріплений спосіб життя:
а) двобічна
б)радіальна 
в) променева 
г) відсутня
17.Пристосування червоних водоростей до життя на великій глибині: а)наявність талому
б)довге коріння 
в) специфічні пігменти
г) клітинна оболонка 
д) пиреноїд
18.Скоротливі вакуолі наявні у :
 а)губок 
б) хрящових риб
в) хламідомонади 
г) дельфіна
д)гідри
19.Організми, які активно пересуваються у товщі води:
а) бентос 
б) нектон
в) нейстон
г) планктон
д) перифітон
20.Закопується у грунт при пресиханні водойми:
а)окунь
б)сколопендра
в) протоптер
г)акула 
д) форель
21.Рослини – еврибіонти:
а) тутове дерево 
б) гінкго 
в) подорожник 
г) папороть
д)саговник
22.Скляна губка належить до:
 а) планктону
б) нектону
в) перифітону
г) нейстону
д) паразит
Третій рівень. Знайти відповідність.
23.Між організмом та середовищем існування. (2 бали)
Приклад організму
Середовище існування
1.Сліпак
А) Наземно-повітряне
2.Сальвінія
Б) Грунт
3.Тритон
В) Водне
4.Сажка
Г)  Інші організми
5.Трутовик

6.Ламінарія


24.Розподілити організми в залежності від здатності пристосовуватись до середовища існування. (2 бали)
Назва організму
Група
1.Сфагнум
А) Стенобіонти
2.Білий ведмідь.
Б) Еврибіонти
3.Маршанція.
В) Гідробіонти
4.Кладонія.
Г) Галофіти
5.Горила.

6.Коала




Тема: Закономірності спадкової мінливості людини. Комбінативна та мутаційна мінливість. Мутації та їх властивості.
Мета: сформувати знання про закономірності спадкової мінливості та особливості мутаційної мінливості людини; з’ясувати значення мутаційної мінливості для людського організму
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Опрацювати §31-32, ст.. 116-123


Тема НЕЙРОГУМОРАЛЬНА РЕГУЛЯЦІЯ ПРОЦЕСІВ МЕТАБОЛІЗМУ
Мета уроку: сформувати поняття про особливості нейрогуморальної регуляції процесів метаболізму в організмі людини;
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати визначення в зошит.
Закріплення
Заповнити таблицю :Дія деяких гормонів на організм

Залоза
Гормон
Дія
Гіпофіз
Гормони росту

Епіфіз
Мелатонін

Щитовидна залоза
Тироксин

Підшлункова залоза
Інсулін

Глюкагон

Надниркові залози
Адреналін, норадреналін

Яєчка
Андрогени

Яєчники
Естрогени


Тема Модифікаційна мінливість. Закономірності неспадкової мінливості людини.
Мета для учня: Продовжити формувати знання про закономірності мінливості; ознайомити з модифікаційною мінливістю; навчитись оцінювати ступінь і характер мінливості та будувати варіаційний ряд і графік варіаційної кривої
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виберіть правильну відповідь.
1. Зазначте, чому чисельно дорівнює кількість груп зчеплення, яку має організм:
а)     кількості алелів у гаплоїдному наборі самок;
б)     кількості алелів у диплоїдному наборі самців;
в)     кількості хромосом у диплоїдному наборі;
г)     кількості хромосом у гаплоїдному наборі.
2. Кросинговер — це:
а)     обмін відповідними ділянками між гомологічними хромосомами;
б)     один із типів хромосомних мутацій;
в)     об'єднання гомологічних хромосом;
г)     перебудова частин хромосом.
3. Зазначте, чим не обумовлена цитоплазматична спадковість:
а)     наслідуванням ознак, що кодуються генами,
розташованими в мітохондріях;
б)     наслідуванням ознак, що кодуються генами,
розташованими в хлоропластах;
в)     проявом у нащадків ознак, обумовлених генами батьків, що містяться в ядрі, на формування яких впливає цитоплазма яйцеклітини;
г)     ядерними генами.
4. Зазначте зі зміною чого пов'язана модифікацій­на мінливість:
а)     генофонду популяції;
б)     генотипу;
в)     каріотипу;
г)     фенотипу.
5. Зазначте, у чому полягають зміни в спадковому матеріалі під час геномних мутацій:
а)     у змінах положення ділянок хромосом;
б)     у змінах кількості гаплоїдних наборів;
в)     у змінах амінокислотних послідовностей;
г)     у додаванні декількох азотистих основ до молекули ДНК.
6. Зазначте, яке явище, відкрите Т. Морганом, по­рушує деякі закономірності Менделя:
а)     мутації;
б)     модифікації;
в)     домінування;
г)     кросинговер.
Розподіліть на групи.
Спадкова мінливість
Неспадкова мінливість
Курчаве волосся у маляти, великі м'язи у спортсмена, біле пасмо волосся, диференціація личинок медоносної бджоли, диференціація листків у стрілолиста, природна блондинка, гіповіта­міноз, соматична мутація, курчаве волосся від зачіски «хімія», диференціація листків у шовковичного дерева, величина листків у листковій мозаїці, зміна обличчя від пластичної операції.
Уважно прочитайте другу колонку таблиці й визначте, про що йдеться.
Поняття
Характеристика

1) Мутації, які виникають у статевих клітинах

2) Мутації, які спричиняють загибель ор­ганізму на будь-яких етапах онтогенезу

3) Кратне збільшення числа хромосомних наборів

4) Мутації, які знижують життєздатність організмів

5) Мутації, які виникають у нестатевих клітинах

6) Мутації, які за певних умов не вплива­ють на життєздатність

7) Мутації, пов'язані зі зміною кількості наборів хромосом

8) Мутації, пов'язані зі зміною числа хро­мосом окремих пар, їх перебудовою

9) Фактори, що спричиняють мутації





Тема уроку: Імунна система людини, особливості її функціонування.
Мета уроку:
ознайомитися з поняттями «імунна система», «імунітет», «специфічний» і «неспецифічний», «клітинний» і «гуморальний» імунітет; сформувати уявлення про імунну регуляцію функцій організму, органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету, імунні реакції організму; 
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
3. Заповнити таблицю письмово та відповісти на запитання усно (завдання надаються наприкінці презентації )



Тема: Наземно – повітряне  та водне середовище життя організмів.
Мета: розглянути умови існування організмів у наземно-повітряному та водному середовищі, проаналізувати пристосування, які виникають у цих середовищах; розвивати вміння аналізувати інформацію й виділяти головне; виховувати бережливе ставлення до живих організмів і природи в цілому.
Вивчення нового матеріалу.
Живі організми населяють різні середовища життя: наземно – повітряне, водне, ґрунтове. Найрізноманітнішим за своїми умовами є наземно- повітряне середовище.
1.     Умови існування організмів у наземно- повітряному середовищі.
-         Які чинники неживої природи ви знаєте? (вода, температура, повітря, світло).
У наземно- повітряному середовищі провідну роль серед чинників неживої природи відіграє освітленість, температура, вологість, газовий склад повітря). На відкритій місцевості, у дуплі чи печері кожного мешканця наземно- повітряного середовища оточує повітря. Кількість кисню і кисню у наземно- повітряному середовищі достатня, але буває відчутною нестача води. Особливо це відчувають мешканці посушливих районів планети. Характерною ознакою наземно- повітряного середовища є зміни температури. У нашій країні вони спостерігаються кожної пори року і впродовж доби.
Пристосування організмів до життя в пустелі.
Більшість тварин, що мешкають у пустелях,-  це членистоногі (комахи, павуки, скорпіони) та рептилії. Набагато рідше зустрічаються ссавці та птахи. У тварин, що живуть у пустелях, добре розвинений слух, зір та спритність у рухах (наприклад, тушканчики стрибають по піску, відштовхуючись довгими задніми кінцівками). Верблюди мають широкі ступні для того, щоб не загрузнути в піску. Більшість пустельних змій повзають боком: звиваються діагонально напряму руху, торкаючись піску тільки двома точками тіла і залишаючи за собою два паралельні ряди слідів, тому що вони бояться повзати по розжареному піску. У багатьох ящірок, які мешкають у пустелях, як і у змій, відсутні ноги. А деякі ящірки бігають по гарячому піску так швидко, що торкаються його тільки протягом лічених секунд.                                                                                 Яскравою ознакою як пустельних хижаків, так і їхніх жертв є маскування. У багатьох пустельних змій очі й ніздрі розташовані на голові зовсім поряд, тому на здобич вони можуть чекати, повністю зарившись у пісок. Переважна більшість мешканців пустелі мають пісочне забарвлення, щоб не виділятися на тлі піску.Вдень у пустелі стоїть нестерпна спека, під час якої більшість тварин, якби вони не мали пристосувань, змогли б прожити не більше ніж декілька годин. Деякі тварини ховаються у своїх підземних схованках і виходять зі своїх укриттів тільки вночі, коли температура спадає. Комахи, павуки, скорпіони і деякі плазуни відбивають пекучі сонячні промені поверхнею власного тіла. Шакали та койоти охолоджуються за допомогою швидкого дихання, коли з їхніх язиків під впливом гарячого повітря випаровується слина.                                                                          Як і багато тварин, що живуть у холодних регіонах і несприятливу пору року - зиму - проводять у сплячці, багато мешканців пустель у посушливу пору впадає в стан заціпеніння. Окремі тварини впадають у сплячку тільки під час найбільш спекотного літнього періоду, а пустельні черепахи в цьому стані проводять більшу частину свого довгого життя.                                                             Деякі види пустельних рослин є ефемерами. Це означає, що вони здатні перечекати багаторічну засуху, а після випадання дощу прокинутися зі сплячки і розцвісти. Засуху здатні пережити також ікринки риб, що мешкають тут, яйця ракоподібних і комах. Деякі з них залишаються живими в місцях калюж та озер, і як тільки-но випаде дощ, із них одразу ж розвиваються личинки (інколи навіть через 50 років). У пустелях організми постійно відчувають брак води, у деяких із них опади трапляються лише раз на рік, проте іноді з довколишніх гір додолу спускаються цілі потоки води. Зазвичай мешканці пустель п’ють дуже рідко або не п’ють взагалі.Пережити різкий недолік вологи рослинам допомагають деякі пристосування, що перешкоджають випаровуванню: сильно зменшена площа листків та їх опушення, плівка на поверхні листя великої товщини (кутикула, яка є повністю водонепроникною).
Пристосування організмів до життя у тропічних лісах.
До тропічних тварин належать як грізні хижаки, такі як пума, так і зовсім беззахисні гризуни та ящірки. У тропічних лісах багато яскравих папуг та гігантських метеликів, на листі рослин можна зустріти величезних павуків, на ліанах гойдаються мавпи, а на гілках дерев лежать великі представники родини Котячі.Усі вони пристосовані до життя в таких достатньо спекотних і дуже вологих умовах. Хижі ссавці мають гнучке тіло та кігті, щоб пересуватись по гілках дерев. Мавпи мають чіпкі хвости та кінцівки, які допомагають їм перелітати з одного дерева на інше. У тропічних лісах завжди тепло, тому комахи та інші безхребетні набувають величезних розмірів. Наземних травоїдних тварин у тропічних лісах майже не буває, тому що густі зарості дерев не дають можливості рости трав’янистим рослинам. Тут не буває тварин із великими рогами, бо вони заважали б їм пересуватись. Більшість тварин у тропічному лісі літають або повзають. Майже у всіх мешканців тропіків дуже добре розвинені органи зору або слуху.                                                                                                  У птахів, що літають у верхніх частинах лісу, крила зазвичай короткі та широкі, а в тих, що живляться нектаром,- вузькі. У тропічних лісах ростуть дерева з порожнистими гілками, у яких мешкають мурахи. Висока волога повітря дозволяє червам, жабам та іншим тваринам існувати навіть далеко від води. Для багатьох мешканців тропіків характерне маскування (зазвичай маскуються під листя). Деякі тварини, навпаки, дуже яскраво забарвлені, так вони попереджають про небезпеку (зазвичай вони дуже отруйні).                                                               Серед рослин, окрім ліан, які розселяються навколо дерев, тримаючись за їх гілки та стовбури, є рослини-епіфіти. Це будь-які рослини, які поселяються на інших (головним чином на гілках або стовбурі) та при цьому отримують поживні речовини з навколишнього середовища, а не із субстрату, на якому живуть. Епіфіти мають пристосування для прикріплення та вловлювання води та поживних речовин із повітря.
Пристосування організмів до життя в північних лісах.
На Північному полюсі (як і на Південному) тварини, як і рослини, не зустрічаються. Проте в північних лісах їх достатньо. Як же їм вдалося пристосуватись до таких суворих умов -  постійного холоду?Тут зустрічаються білки, вовки, ведмеді, горностаї, зайці, кабани, куниці, лисиці, лосі, рисі. Влітку також можна побачити земноводних та рептилій (вужів, жаб, тритонів тощо), які виходять зі стану заціпеніння. Більшість птахів, які мешкають у таких умовах, харчуються рослинною їжею (зазвичай насінням і плодами рослин, горіхами).       Більшість тварин мають тепле хутро та достатній шар підшкірного жиру, який допомагає їм утримувати тепло. Деякі ссавці впадають у сплячку (наприклад, ведмідь). Готуються до зимівлі (облаштовують домівки, запасають їжу). Мають тварини і пристосування до пересування у снігах. Наприклад, вовк при ходьбі спирається лише на пальці, тому й не провалюється у сніг. Подушечки навколо пальців оточені жорсткою шкірою, яка дозволяє їм пересуватись навіть заледенілими поверхнями. Горностай під час пересування іноді просто занурюється у сніг.                                                                                              Деякі з тварин змінюють забарвлення під час линьки на зимовий та літній періоди (такі як заєць та песець). Серед рослин переважають вічнозелені хвойні дерева, які мають видозмінене листя — хвою. Хвоя може мати вигляд лусочок або гілочок. Вона допомагає рослинам не випаровувати зайвої вологи, яку корінню дуже важко видобувати з ґрунту в умовах його промерзання. Квіткові ж рослини скидають листя на холодний період часу.
Водне середовище — це абіотичне середовище існування, основним ресурсом якого є вода.
Отже, водне середовище - це різні водойми планети від маленьких струмків до океанів.
Характерні особливості :
• має різний вміст солей (розрізняють прісні річки, ставки, озера, джерела та солоні моря і океани);
• світло зосереджене у верхніх шарах водойм;
• коливання температури не такі різкі, як у повітрі, але тепліше у верхніх шарах водойми;
• вода має менший уміст кисню, ніж атмосфера, він зосереджений у верхніх шарах (одні тварини для дихання використовують кисень, розчинений у воді, інші – атмосферний кисень);
• значні перепади тиску.
 Мешканців водойм називають гідробіонтами й поділяють на декілька екологічних груп.
Як вони називаються і які пристосування мають?
І. група  -  Планктон утворюють організми, які не здатні протистояти течіям. У них виникла низка адаптацій, що підвищують їхню плавучість і перешкоджають осіданню на дно: загальне збільшення відносної поверхні тіла за рахунок зменшення розмірів, накопичення в тілі жирів, бульбашок газу тощо. Такими організмами є бактерії, водорості, радіолярії, форамініфери, личинки кісткових риб, медузи, дрібні ракоподібні тощо.
ІІ. група - Нектон - це організми, які активно рухаються й не залежать від течії. Вони мають обтічну форму тіла, що часто вкрите слизом чи лускою. Ці організми мають розвинену мускулатуру й використовують різні способи руху, у деяких органами руху є плавці або ласти. До нектону відносять більшість видів риб, головоногих молюсків, китоподібних.
ІІІ. група - Перифітон утворюють організми, які оселяються на різних субстратах товщі води й покривають поверхні гідроспоруд, кораблів тощо. До цієї групи відносять деякі види ракоподібних і риб, черевоногих і двостулкових молюсків, водорості, губки тощо.
ІV. група – Нейстон  утворюють мешканці межі водного і наземно-повітряного середовища, які населяють поверхню плівки води (наприклад клопи-водомірки).
V. група - Бентос — це організми, прикріплені до дна водойми, занурені в субстрат дна або ж які переміщуються по ньому; водорості, губки, кільчасті черви, двостулкові молюски, ракоподібні.
Пристосування тварин до водного середовища:
• дихають розчиненим у воді киснем за допомогою зябер, через шкіру;
• обтічна форма тіла вкрита слизом;
• піднімаються на поверхню води, щоб вдихнути повітря (дельфіни, кити);
• тварини водних глибин не мають взагалі або поганий зір;
• у деяких глибоководних організмів є світні органи;
• підшкірний жир у великих мешканців холодних морів (морські слони, моржі, тюлені)
• наявність плавців для збереження рівноваги та хвоста в ролі керма, плавальних перетинок між пальцями в селезня, бобра, жаби, ластів у тюленів та моржів, задні кінцівки у формі весла в жука-плавунця;
• реактивний рух у протилежну сторону до випущеного струменя води (медузи, восьминоги, кальмари);
• у водоплавних птахів та бобрів спеціальна рідина, що змащує та захищає покрив  від намокання.
  Пристосування рослин до водного середовища:
• зелені рослини живуть у верхніх шарах водойми, куди надходить світло;
• водні рослини мають гнучке стебло, бо коренями прикріплені до дна водойми, а листки й квітки плавають на її поверхні (латаття біле, глечики жовті, ряска);
• листки деяких водяних рослин нагадують стрічки для збільшення поверхні вбирання з води кисню та поживних речовин (водорості).
Закріплення матеріалу
Заповнити таблицю

Пристосування
Приклади організмів
Пустеля


Тропічний ліс


Північний ліс


Вправа «Назви тварину за описом»
·        це організми, прикріплені до дна водойми, занурені в субстрат дна або ж які переміщуються по ньому ;
·        організми, які оселяються на різних субстратах товщі води й покривають поверхні гідроспоруд, кораблів тощо ;
·        організми, які не здатні протистояти течіям (;
·        мешканці межі водного і наземно-повітряного середовища, які населяють поверхню плівки води  ;
·        організми, які активно рухаються й не залежать від течії .


Тема Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію
Мета для учня: розширити знання про адаптації живих організмів, причини та наслідки спряженої еволюції та коадаптації
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати визначення в зошит.
Закріплення
Робота на зіставлення. Форми коеволюції
Зіставте наведені коадаптації (1-6) з відповідними формами спряженої еволюції (А-Е). Дайте характеристику одного із прикладів коадаптацій.
1 Алкалоїди картоплі й система детоксикації колорадського жука
А Хижак - жертва
2 Нектарники флоксів і сисний апарат язикана звичайного
Б Паразит - хазяїн
3 Відростки кінцівок м'ясних мух і волоски венериної мухоловки
В Запилювач - квіткові рослини
4 Полювання левів і стадна поведінка африканських буйволів
Г Симбіоз
5 Мутаційні процеси вірусів і гуморальний імунітет людини
Д Комахоїдні рослини - комахи
6 Целюлозолітичні бактерії й травна система термітів
Е Фітофаги - рослини


Інформація для зворотнього зв’язку з викладачем 



Узагальнення з теми «Спадковість і мінливість»

 1 рівень. ( Обири один варіант відповіді) по 0,5 бали
1. Причина, по якій мутація може не проявитися фенотипічно в наступному поколінні, - це:
А  її домінантність                
Б  її рецессивность               
В  ген, її несе, знаходиться в спермі
Г ген, її несе, знаходиться в яйцеклітині                                                                               2.Ознакою людини, зчепленим з Х-хромосомою, є:
А  колір волосся   
Б  ріст    
В резус-фактор крові     
Г зсідання крові                                                          
3.Вкажіть набір хромосом, що визначає чоловічу стать людини:
А 44А+ХХ;          
Б 44А+ХУ;       
В 22А+ХХХ;    
Г 22А+ХУХ;
4. Виберіть пару гомозиготних генотипів:
А аа, АА;           
Б Аа, Аа;        
В Аа, АА;    
Г Аа, аа.
5. Вкажіть розщеплення за фенотипом, яке спостерігається серед потомків у результаті дигібридного аналізуючого схрещування:
А 1:1:1:1;         
Б 9:3:3:1;        
В 1:3:3:1; ,      
Г 1:2:2:1.
6. Гени яких хвороб людини, зчеплені зі статтю:
А полідактилія;   
Б гемофілія;   
В альбінізм;    
Г фенілкетонурія
IIрівень.  По 0,5 бала
7. Дайте оцінку наступним твердженням:                                                                                                                            1) У ядрах соматичних клітин людини міститься диплоїдний набір 46 хромосом;                                      
2) У ядрах гамет гаплоїдний набір людини становить 23 хромосоми.
А обидва твердження правильні;                          
Б обидва твердження неправильні;
В правильне лише перше твердження;              
Г правильне лише друге твердження.
8. Оберіть всі ознаки, які характеризують дрозофілу як вдалий модельний об’єкт для генетичних досліджень:
А термостійкість;    
Б висока швидкість розмноження;     
В велика різноманітність видимих ознак;     
Г низька вартість утримання та розмноження;        
Д здатність літати.                                         

9. Укажіть назву процесу зображеного на схемі:           
А кон’югація;     
Б мутація;          
В кросинговер;
Г обмін речовин.

10. Визначте ймовірність появи забарвлення насінини квасолі при схрещуванні: ААхАа, якщо у квасолі ген чорного забарвлення насінини домінує над геном білого:
А чорне - 100%, біле - 0%;                            
Б чорне - 75%; біле - 25%;
В чорне - 50%, біле - 50%;                           
Г чорне - 25%, біле - 75%.
III рівень.
11. Установіть відповідність між термінами та їхніми визначеннями (2 бали):
1 ген
А сукупність генетичної інформації, закодованої в генах окремої клітини чи організму
2 генотип   
Б ділянка молекули нуклеїнової кислоти, що визначає певну ознаку
3 геном    
В сукупність генів гаплоїдного набору хромосом організмів певного виду
4 генофонд
Г сукупність усіх генів особин окремої популяції чи виду

Д сукупність усіх ознак особини, що формуються внаслідок взаємодії генотипу і умов довкілля

12. Установіть відповідність між терміном і його означенням (2 бали):
1 делеція
А форма хромосомної мутації, що полягає в перенесенні ділянки однієї хромосоми на іншу
2 дуплікація  
Б форма хромосомної мутації, що полягає в повороті ділянки хромосоми між двома розривами на 180°
3 інверсія   
В форма хромосомної мутації, в результаті якої відбувається подвоєння ділянки  хромосоми
4 транслокація
Г форма хромосомної мутації, при якій відбувається випадання ділянки хромосоми з її центральної частини
13. Визначте тип схрещування, генотип материнської форми й мету схрещування, зображеного на схемі (3 бали):
Р                  домінантна ознака    рецесивна ознака
Генотип              А?                                  аа
Гамети               А,?                                   а
F1                                    1Aa           :                   1аа
Розщеплення       А?           =                 Аа   

Тип схрещування

Генотип материнської
форми

Мета схрещування

1 зчеплене
1 має другий ген
домінантний
1 визначення фенотипу особин
2 аналізуюче
2 має другий ген
рецесивний

2 визначення генотипу особин



Інформація для зворотнього зв’язку з викладачем
vparkhomchuk68@gmail.com



Тема Стратегії адаптацій організмів.
Мета для учня: встановити зв’язок між будовою структур, відповідальних за адаптацію, і виконуваними ними функціями; з’ясувати значення адаптації різних груп організмів у їх пристосуванні до умов середовища;
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати визначення в зошит.
3. Виконати завдання які висвітлені наприкінці презентації
Інформація для зворотнього зв’язку з викладачем 
vparkhomchuk68@gmail.com




Тема Мінливість – універсальна властивість живих систем організмів. Типи мінливості.
Мета для учня: Розширити уявлення про поняття «мінливість»; ознайомитися із різними типами мінливості; розкрити значення навколишнього середовища у формуванні фенотипу організму; виявити статистичний характер модифікаційної мінливості; навчити визначати межі модифікаційної мінливості, показати значення мінливості для живих організмів; розвивати вміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення; формувати усвідомлення цінності свідомого ставлення до свого організму та його здоров’я.
Вивчення нового матеріалу
1. Опрацювати параграф 45 с.186. 
https://pidruchnyk.com.ua/1130-biologiya-ekologiya-10-klas-sobol.html
2. Виписати визначення «мінливість», «модифікаційна мінливість», «мутаційна мінливість», «комбінаційна мінливість»
3. Порівняйте спадкову та неспадкову мінливість розглянувши таблицю №5
 Закріплення
Виконайте лабораторну роботу використовуючи інструктивну картку
Лабораторна робота № 2
Тема. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.
Навчальна мета: поглибити знання про статистичні закономірності модифікаційної мінливості; навчитися оцінювати характер мінливості у живих організмів на прикладі біологічних об’єктів, будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.
Інструктивна картка
Хід роботи
1.     Виміряйте ознаку – масу тіла або зріст – кожного учня вашої групи (для роботи можна також скористатися готовими статистичними даними).
№ учня
Зріст (см)
№ учня
Зріст (см)
№ учня
Зріст (см)
№ учня
Зріст (см)
№ учня
Зріст (см)
1
163
7
166
13
168
19
169
25
170
2
164
8
167
14
168
20
169
26
170
3
165
9
167
15
168
21
169
27
171
4
165
10
167
16
168
22
169
28
171
5
166
11
167
17
168
23
169
29
172
6
166
12
167
18
168
24
170
30
173

2.     Обчисліть кількість показників, які мають однакове значення. Дані внесіть у таблицю:
Зріст, V
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
Кількість об’єктів, n












3.     За результатами вимірювань побудуйте варіаційну криву:
*на осі абсцис (по горизонталі) відкладіть варіанти ознак (V) від найменшого числа до найбільшого;
* на осі ординат (по вертикалі) частоту зустрічальності ознаки (Р).
Від горизонтальної осі відновіть перпендикуляри до рівня, що відповідає частоті повторюваності кожної варіанти. Точки перетину перпендикулярів з лініями, що відповідають частоті зустрічальності варіант, з’єднайте лініями.                       
                                  
     За варіаційним рядом і варіаційною кривою ми можемо побачити, що норма реакції має певні межі. Зріст учнів перебуває в межах від 163 до 173 см (можуть бути й інші значення). Найбільша кількість варіант припадає на середнє значення ознаки – 168 см.
4.     Зробіть висновок, у якому проаналізуйте отримані дані та вкажіть, з якими характерними особливостями модифікаційної мінливості ви ознайомилися.
Висновок краще зробити за таким алгоритмом:

     Мінливість поділяється на ______ і ______ (_______). ________ мінливість проявляється в залежності від умов існування організму. Межі неспадкової мінливості називаються _________. Статистичними показниками неспадкової мінливості є _________ і_________. _________ не успадковується, проте успадковується ________.

Інформація для зворотнього зв’язку з викладачем 

vparkhomchuk68@gmail.com




Завдання для учнів ДНЗ СМВПУ під час карантину з хімії.
Виконані завдання надсилати за адресою: vparkhomchuk68@gmail.com
Термін виконання : з 16-27.03.2020
                       https://pidruchnyk.com.ua/469-hmya-yaroshenko-11-klas.html
Группа 
Домашне завдання
10
Ознайомитися §18, с. 111, завдання 1,2
11
Прочитати §15, с.93, завдання 2
13,15
Ознайомитися §18, с. 111, завдання 1,2
16,17
Ознайомитися §14, с. 87, завдання 2,3
20
Виконати навчальний проект з теми:
1.Гальванічний елемент з картоплі, лимону.
2.Види і принципи роботи малих джерел електричного струму, утилізація їх.
21
Вивчити §1. Виконати завдання 1,2,5,6.
25
Виконати навчальний проект з теми:
1.Гальванічний елемент з картоплі, лимону.
2.Види і принципи роботи малих джерел електричного струму, утилізація їх.
26
Ознайомитися §34, с. 197, завдання 1,2
30
Прочитати  §8, підготовити презетнацію з теми «шкідливі звичкі».
36
Прочитати §18, підготувати план дії по захисту навколишнього середовища від забруднення

Завдання для учнів ДНЗ СМВПУ під час карантину з біології.
Виконані завдання надсилати за адресою: vparkhomchuk68@gmail.com
Термін виконання : з 16-27.03.2020
                       https://pidruchnyk.com.ua/1244-biologi-11-klas-sobol.html

Группа 
Домашне завдання
10
Прочитати §44,45., завдання 6-9
11
Підготувати презентацію з теми: Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин
13,15
Прочитати §40. С.159, завдання 5,6
16,17
Підготувати презентацію з теми: Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин
20
Виконати навчальний проект з теми:
Вплив стресових факторів на організм людини
21
Виконати навчальний проект з теми:
Адаптацїї у різних груп організмів.
25
Виконати навчальний проект з теми:
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання
26
Повторити   §54, завдання 3-8,9
36
Опрацьовувати план підготовки до ЗНО (сторінка блогу ЗНО)

Комментариев нет:

Отправить комментарий