ДН "Хімія"

ТЕМА УРОКУ: Валентні стани елементів. Можливі ступені окиснення неметалічних елементів 2 і 3 періодів.
МЕТА УРОКУ: повторити поняття валентність та ступінь окиснення; розглянути збуджені стани атомів Сульфуру, Фосфору та ін., принцип збудження атомів, валентні стани елементів; визначити можливі ступені окиснення неметалічних елементів 2 і 3 періодів; вчитися визначати ступені окиснення бінарних сполук і сполук з більшою кількістю хімічних елементів;
Вивчення нового матеріалу
Збуджений стан атома
При збудженні атомів електрони набувають більшої енергії, відбувається перехід електронів з нижчих енергетичних підрівнів на вищі. Так, в атома Сульфуру є вільні d-орбіталі, тому можливий перехід одного зі спарених електронів з 3p-орбіталі (рх) на вакантну 3d-орбіталь (перший збуджений стан – S*):
А при подальшому збудженні — перехід одного з 3s-електронів на іншу вакантну d-орбіталь (другий збуджений стан – S**):
Електронна будова деяких атомів великих періодів має певні особливості. Так, у Калію 19-й електрон розміщується не на 3d-підрівні, а на 4s-підрівні, що виявляється енергетично більш вигідним: 19К...3s23p63d04s1. В атома Кальцію 4s-підрівень завершується: 4s2. Оскільки енергія 3d-електронів нижча за енергію 4р-елекгронів, заповнення 3d-підрівня починається тільки зі Скандію: 21Sс...3s23p63d14s2. У наступних за Скандієм елементів — Титану (Ті), Ванадію (V), Хрому (Сr), Мангану (Мn), Феруму (Fe), Кобальту (Co), Ніколу (Nі), Купруму (Cu), Цинку (Zn) – відбувається заповнення лише 3d-орбіталей.
Елементи з порядковими номерами від 21 до 36 називають перехідними. До них також належать інші елементи (відповідних груп) 5, 6 і 7-го періодів, у яких відбувається заповнення d-або f-орбіталей другого або третього зовні електронного шару.
Як тільки 3d-підрівень завершується і на третьому енергетичному рівні розмістяться 18 електронів (на трьох підрівнях: s, p та d)1, починає формуватися 4р-орбіталь до завершення четвертого періоду Криптоном Кr. Аналогічно відбувається заповнення підрівнів електронами в атомах інших великих періодів.
Валентні можливості атомів хімічних елементів
Будова зовнішніх енергетичних рівнів атомів хімічних елементів і визначає в основному властивості їх атомів. Тому ці рівні називають валентними. Електрони цих рівнів, а іноді і предзовнішнього рівнів можуть брати участь в утворенні хімічних зв’язків. Такі електрони також називають валентними.
Валентність атома хімічного елемента визначається в першу чергу числом неспарених електронів, які беруть участь в утворенні хімічного зв’язку.
Валентні електрони атомів елементів головних підгруп розташовані на s- і р-орбіталях зовнішнього електронного шару. У елементів побічних підгруп, крім лантаноїдів і актиноїдів, валентні електрони розташовані на s-орбіталі зовнішнього і d-орбіталях предзовнішнього шарів.
Висновок: Валентні можливості атомів хімічних елементів визначаються: 1) числом неспарених електронів (одноелектронних орбіталей); 2) наявністю вільних орбіталей; 3) наявністю неподілених пар електронів.
Валентні можливості атомів елементів (їхня спроможність утворювати хімічні зв’язки) визначаються передусім числом неспарених електронів. Розглянемо це на прикладі атомів таких елементів, як Бор, Силіцій і Фосфор. Для цього зобразимо схеми зовнішніх електронних структур їхніх атомів:
Узагальнення та систематизація знань.
Дати відповіді на запитання .
1. Якими трьома факторами визначаються валентні можливості атомів хімічних елементів?
2. Чому максимальна валентність атомів елементів другого періоду не може бути більше чотирьох?
3. Згадайте, чим відрізняються поняття валентності та ступені окислення. Що між ними спільного?
4. Вкажіть валентність і ступінь окиснення атомів нітрогену в йоні амонію NH4+.
5. Визначте валентність і ступінь окиснення атомів вуглецю в речовинах з формулами С2Н6, С2Н4, С2Н2.
6. Визначте валентність і ступінь окиснення атомів в речовинах з формулами N2, NF3, Н2О2, ОF2, О2F2.
7. Визначте валентні можливості атомів сірки і хлору в основному і збудженому станах.



Тема уроку: Застосування неметалів
Мета уроку: повторити та систематизувати основні галузі застосування неметалів.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

Закріплення

Зробити опорний конспект 
Тема: Окисні та відновні властивості неметалів
Мета: Розглянути окисні та відновні властивості неметалів

Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Виконати завдання на останньому слайді № 4,6,7,10

Тема. СИНТЕТИЧНІ ВИСОКОМОЛЕКУЛЯРНІ РЕЧОВИНИ. ПОЛІМЕРИ. ПЛАСТМАСИ. КАУЧУКИ І ГУМА
Мета: сформувати знання про синтетичні високомолекулярні речовини, полімери, реакції полімеризації і поліконденсації, пластмаси, каучуки і гуму та сфери їх використання.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
 Заповнити таблицю
Ознайомлення зі зразками пластмас.
Номер зразка
Назва
Хімічна формула
Характеристика

Застосування








Тема: Кристалічні і амфотерні стани твердих речовин. Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови.
Мета встановити залежність властивостей речовин від їхньої будови, розширити й поглибити уявлення про зумовленість фізичних властивостей речовин, типом хімічного зв’язку та кристалічних ґраток.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Гра «Вірю –не вірю». (відповідь зазначити у форматі +, -.)
Твердження:
1. Йонний зв’язок виникає між йонами
2. Йони – це нейтральні частинки.
3. Йони – це заряджені частинки .
4. Ковалентний зв’язок буває двох типів – полярний і неполярний .
5. Ковалентний полярний зв’язок утворюється між атомами з однаковою електронегативністю .
6. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами одного і того ж неметалу .
7. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами з різною електронегативністю .
8. NaCl – сполука з йонним зв’язком .
9. О2 – сполука з ковалентним полярним зв’язком .

10. HCl –сполука з йонним зв’язком .


Тема: Явище адсорбції.
Мета: узагальнити й систематизувати знання про неметалічні елементи та їхні сполуки; розширити знання про неметали; ознайомитися з поняттям «адсорбція» на прикладі активованого вугілля, показати його застосування
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на останньому слайді .  


Тема: Органічні розчинники, їх застосування.
Мета: Ознайомитися  зі складом і властивостями органічних розчинників, поглиблювати знання  про застосування розчинників на виробництві й у побуті; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення  Дати відповіді на запитання
1.    Які представники класів органічних сполук входять до складу органічних розчинників?
2.    Наведіть приклади розчинників, що добувають фракційною перегонкою нафти.
Домашнє завдання

Підготувати презентацію «Як моя родина безпечно використовує органічні розчинники».


Тема: Водневий хімічний зв'язок.
Мета:  продовжити розглядати типи хімічного зв’язку. Ознайомитися з водневим хімічним зв’язком.  
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.


2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Виконати завдання на прикінці презентації .

Тема: Насичені та ароматичні аміни. . Склад, будова молекули, формула, хімічні властивості. Одержання аніліну.
Мета: ознайомитися з представниками насиченими та ароматичними амінами. Розглянути склад, будову молекули, формулу та хімічні властивості.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на прикінці презентації .



Тема: Амінокислоти. Склад, будова молекули. Номенклатура. Хімічні властивості. Пептиди.  Білки як високомолекулярні сполуки. Хімічні властивості білків. 
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на прикінці презентації .


Тема: Фізичні властивості неметалів. Алотропія. Алотропні модифікації.  .
Мета: поглибити знання фізичні властивості неметалів. Розглянути явище алотропії та алотропні модифікації.  
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на прикінці презентації .


Тема: Синтетичні мийні засоби. Захист навколишнього середовища від забруднення синтетичними мийними засобами.
Мета: поглибити знання про синтетичні мийні засоби. Розглянути захист навколишнього середовища від забруднення синтетичними мийними засобами.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути презентацію за посиланням . http://www.myshared.ru/slide/1245671/
2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Виконати завдання на прикінці презентації .


Тема: Неметали. Загальна характеристика неметалів.  .
Мета: поглибити знання про елементи неметали, розглянути їх загальні властивості;.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Скласти рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості сірки та фосфору.


Тема: Металічний хімічний зв'язок.   .
Мета: поглибити знання про утворення металічного хімічного зв’язку ;.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання на прикінці презентації .


Тема: Електронні та графічні електронні формули атомів S- P- електронів.   .
Мета: поглибити знання про будову електронних та графічно електронних формул атомів S- P- електронів.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
1. Складіть електронну й графічну електронну формули атомів хімічних елементів з порядковими номерами 4 і 13. У якого з атомів усі електрони спарені?

2. Складіть електронні й графічні електронні формули атомів хімічних елементів з протонними числами: а) 7 і 15; б) 13 і 16. У кожній парі зазначте спільні і відмінні риси


Тема: Йонний хімічний зв'язок
Мета: розширити знання про будову атомів металів і неметалів на прикладі утворення йонів; ознайомитися з механізмом утворення йонного зв’язку; розвивати навички складання електронних формул речовин, продовжити формувати вміння прогнозувати властивості сполук з огляду на природу хімічного зв’язку
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.


2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення . Виконати завдання:
1.      Складіть схему утворення молекул Li, HF, F2. Визначте вид хімічного зв’язку в утворених молекулах.
2.      Запишіть електронну конфігурацію атома Магнію й поясніть, чому Магній утворює йон із зарядом +2.
3.      Поясніть механізм утворення йонного зв’язку в літій хлориді, калій йодиді.
4.      Укажіть сполуки з йонним типом зв’язку: калій бромід, нітроген(ІV) оксид, барій йодид, вуглекислий газ, кальцій фторид, цинк сульфід.

5.      Атом певного елемента має на три електрони більше, ніж йон Натрію. Запишіть електронну формулу цього елемента та його йона. 


Тема: Мило, його склад, мийна дія.
Мета:розвивати знання про карбонові кислоти та їхні солі; формувати знання про мила як солі вищих карбонових кислот; ознайомитися зі складом молекул мила; пояснити принцип їх мийної дії.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.



2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Підготувати повідомлення на одну з тем:
1. Перспективи застосування мила.
2. Як моя родина використовує мило.
          3. Миловарна промисловість України



Тема. Розв’язування розрахункових задач . Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок.
Мета: поглибити уміння розв’язувати розрахункові задачі, узагальнити та скоригувати знання .
Алгоритм розв’язування задач
Під час хімічних виробництв використовують сировину, яка в основному не являє собою чисту речовину, а містить різноманітні домішки. Ці домішки в процесі виробництва участі не беруть. Тому необхідно провести розрахунки, за якими обчислити масу чистої речовини, яка і буде брати участь в хімічному процесі.
 Особливість розв’язування задач даного типу полягає в тому, що слід з’ясувати, що є технічною речовиною, чистою речовиною, а що є домішками. Технічна речовина – це речовина, в якій корисний компонент, забруднений домішками. Визначивши компоненти, користуємось опорними формулами.


Алгоритм 1
1.      Записати повну і скорочену умову задачі.
2.      Обчислити масу домішок.
3.      Обчислити масу чистої речовини.
4.      Обчислити кількість чистої речовини.
5.      Обчислити за рівнянням реакції кількість продукту реакції.
6.      Обчислити масу чи об’єм продукту реакції.
7.      Записати відповідь.
                                                                                                    
Алгоритм 2
1.      Записати повну і скорочену умову задачі.
2.      Обчислити масову частку чистої речовини.
3.      Обчислити масу чистої речовини.
4.      Обчислити кількість чистої речовини.
5.      Обчислити за рівнянням реакції кількість продукту реакції.
6.      Обчислити масу чи об’єм продукту реакції.
7.      Записати відповідь.
Задача 1 
Який об’єм водню виділиться при дії етанолу  на технічний натрій масою 1,2 г, якщо масова частка домішок, що не реагують з спиртом, 10%.




Відповідь: виділиться водень об’ємом 0,56 л.

Задача 2.
Визначити масу оцтової кислоти, одержаної з спирту, який у свою чергу був добутий бродінням 200 кг технічної глюкози, масова частка нецукристих домішок у якій становить 10%.
Дано:                                      Розв’язання
m6Н12О6 тех.)= 200кг          1. Записуємо відповідні рівняння реакцій
W(домішок) = 10%               C6H12O6® 2C2H5OH + 2CO2↑   (1)
m(СН3СООН) - ?                   C2H5OH → СН3СООН              (2)
2.Знаходимо масу глюкози без домішок
100% - 10% = 90% (0,9)
m (глюкози) = 200кг · 0,9 = 180 кг
3.Знаходимо кількість речовини глюкози
n (C6H12O6) =  = 180/180 = 1моль
4.Згідно рівнянь реакцій
n(C6H12O6): n(C2H5OH)=1:2  (1 рівняння)
n(C2H5OH)= 2 моль
n(C2H5OH):n(СН3СООН) =1:1 (2 рівняння)
n(СН3СООН)=2 моль
5.Знаходимо масу кислоти
m(СН3СООН) = 60*m = 60·2 = 120кг
Відповідь: маса кислоти 120кг.
Задача 3
Масова частка целюлози у деревині дорівнює 50%. Яку масу спирту можна добути під час бродіння глюкози, що утворюється при гідролізі деревних ошурок масою 729 кг? Урахувати, що спирт виділяється у реакційній системі у вигляді розчину з масовою часткою води 8%. Вихід етанолу становить 70%.

Відповідь: маса безводного спирту 157,5 кг

. Завдання для самостійної роботи (закріплення умінь і навичок)
1.  Визначити об’єм вуглекислого газу, який виділяється при спалюванні 500 г вугілля, що містить 8 % негорючих домішок.
2. Який об’єм карбон(ІІ) оксиду можна добути з 50 кг вугілля, масова частка негорючих домішок в якому складає 4 %?
3. Яка масова частка Карбону у вуглеці, якщо при спалюванні 210 кг вуглецю утвориться діоксин карбону об’ємом 358,4 л?
4. Визначити масу оцтової кислоти, одержаної зі спирту, який добуто внаслідок бродіння 200 кг глюкози, масова частка нецукристих домішок в якій складає 10%
5. Скільки потрібно картоплі, що містить 20 % крохмалю, для добування 92 кг етанолу?
6. Скільки етанолу можна добути з 42,5 кг глюкози, яка містить 15% домішок?
7. Який об’єм ацетилену можна добути з 200 кг кальцій карбіду, масова частка домішок в якому 5 %?



Тема: Донорно- акцепторний механізм  утворення ковалентного зв’язку
Мета: розглянути механізм утворення донорно- акцепторного ковалентного зв’язку .
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення
Виконати завдання в кінці презентації


Тема: Явище періодичної зміни властивостей елементів і їхніх сполук на основі уявлень про електронну будову атомів
Мета: узагальнити та систематизувати уявлення про явище періодичної зміни властивостей елементів і їхніх сполук на основі уявлень про електронну будову атомів, довести періодичну зміну властивостей хімічних елементів та простих і складних речовин, утворених елементами малих періодів; розвивати логічне мислення, висловлювати власні думки, щодо властивостей елементів та їхніх сполук.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Виконати завдання в кінці презентації


Тема: Хімічні властивості етаналю, його одержання.
Мета: розглянути хімічні властивості альдегідів, способи їх одержання.
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези та рівняння реакцій в зошит.
Закріплення

Виконати завдання в кінці презентації

Тема уроку: Поняття про побутові хімікати.
                       Загальні правила поводження з побутовими хімікатами.

Мета: В сумісній діяльності з учнями створити умови для оволодіння учнями  знань про:
·        хімічні речовини, які використовують у побуті: їх класифікацію, властивості, значення в забезпеченні добробуту людини, дію на її організм та довкілля;
·        правила безпечного поводження з побутовими хімікатами.

Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
Закріплення

Скласти власний алгоритм роботи з побутовими хімікатами.


Тема : . Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози.
Мета уроку: вивчити будову глюкози, її властивості, як представника речовин з подвійними властивостями з позицій причинно-наслідкової залежності між складом, будовою та властивостями; розглянути її поширеність в природі та її значення для життєдіяльності організму;
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези та рівняння реакції в зошит.
Закріплення
1.  Вирішити задачі (умови в відеопрезентації).


Тема Сахароза, крохмаль і целюлоза: молекулярні формули, гідроліз
Мета. Розширити знання учнів про органічні сполуки, їх будову на прикладі природних полімерів крохмалю і целюлози та сахарози; ознайомити з реакцією поліконденсації та гідролізу, показати їх значення для життєдіяльності живих організмів і людини; розкрити взаємозв’язок між будовою, властивостями та застосування крохмалю і целюлози та сахарози..
Вивчення нового матеріалу:
1. Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези та рівняння реакції в зошит.
Закріплення
Заповнити таблицю
Порівняльна характеристика крохмалю , целюлози та сахарози

         вуглевод
ознака
    Крохмаль
    Целюлоза (клітковина)
Сахароза
Формула



Поширення в природі



Будова:
1.Ступінь
полімеризації
2.Будова ланцюга
3.Мономер



Фізичні властивості



Хімічні властивості



Біологічна роль



Застосування






Тема : Розрахункові задачі. Обчислення за хімічним рівнянням відносного виходу продукту реакції
Мета : навчитися обчислювати розрахункові задачі за хімічним рівнянням відносного виходу продукту реакції
Вивчення нового матеріалу.
1. переглянути відеопрезентацію.

2. записати визначення та зразки розв’язку у зошит
Закріплення
Вирішити задачі
      1. Під час взаємодії азоту об'ємом 56 л (н. у.) із воднем було одержано амоніак масою 72,25 г. Обчисліть відносний вихід продукту реакції.
      2. Під час взаємодії сульфур(І\/) оксиду об'ємом 40,32 л (н. у.) із киснем було одержано сульфур(УІ) оксид масою 100,8 г. Обчисліть відносний вихід продукту реакції.
      3. Під час термічного розкладання метану об'ємом 78,4 л (н. у.) було одержано етин масою 36,4 г. Обчисліть відносний вихід продукту реакції.
      4. Під час взаємодії амоніаку об'ємом 10,64 л (н. у.) із киснем за наявності каталізатора було одержано нітроген(ІІ) оксид масою 12,825 г. Обчисліть відносний вихід продукту реакції.
      5. Під час каталітичного окиснення етанолу масою 6,9 г було одержано оцтову кислоту масою 5,4 г. Обчисліть відносний вихід продукту реакції.



Навчальний проект. Види і принципи роботи малих джерел електричного струму, їх утилізація
Мета проекту : ознайомитися з видами  и принципами роботи малих джерел електричного струму.
План навчального проекту:
1. Хімічні джерела електричного струму
2. Види малих джерел струму
3. Гальванічний елемент
4. Акумулятор
5. Утилізація



Тема уроку. Альдегіди. Склад, будова альдегідів. Функціональна альдегідна група. Ізомерія, номенклатура альдегідів. Фізичні властивості
Мета уроку: розширити знання про оксигеновмісні органічні сполуки на прикладі класу альдегідів; розглянути склад, електронну й структурну формули, властивості, галузі використання альдегідів; формувати уявлення учнів про карбонільну функціональну групу, гомологічний ряд альдегідів; розширити знання про номенклатуру, гомологи та ізомери на прикладі гомологічного ряду альдегідів; ознайомити учнів з фізичними властивостями альдегідів, показати їхній зв’язок з будовою молекули альдегіду, наявністю карбонільної групи.
Вивчення нового матеріалу:
1Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати основні тези в зошит.
3. Відповісти на тестові запитання (завдання надаються наприкінці презентації )



Тема уроку. Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі.
Мета уроку: ознайомитися із класифікацією вуглеводів, їх фізичними властивостями; дати уявлення про будову молекул глюкози, сахарози, загальну будову молекул крохмалю та целюлози; показати поширення вуглеводів у природі, значення для життєдіяльності живих організмів і людини, застосування
Вивчення нового матеріалу
Вуглеводи — це органічні речовини, склад яких можна виразити загальною формулою Сn2О)m .
Вуглеводи утворюються в процесі фотосинтезу з неорганічних речовин під дією сонячної енергії в зелених рослинах, що можна описати рівнянням:  
6СО2 +6Н2О → С6Н12O6 +6О2.
 З біології ви вже знаєте як називається ця речовина?
Так це глюкоза – моносахарид.
З утворених моносахаридів утворюються надалі ди- та полісахариди.
Вуглеводи входять до складу організмів усіх царств. Найбільший їх уміст у рослинах – до 80%, в тваринних організмах – 20%. Їжа, яку ми споживаємо на 70% складається з вуглеводів.
Визначення. Вуглеводи – це органічні речовини, що належать до класу полігідроксикарбонільних сполук. Багато вуглеводів має склад, що відповідає загальній формулі Сn(H2О)m, але відомі також вуглеводи іншого складу. Разом з тим, цією формулою можна описати склад деяких органічних сполук, які не належать до вуглеводів (оцтова кислота С2Н4О2, формальдегід СН2O).
Класифікація. Вуглеводи поділяють на три групи: моносахариди (не гідролізуються), дисахариди (утворюють під час гідролізу дві молекули моносахаридів) та полісахариди – високомолекулярні речовини (утворюють під час гідролізу п молекул моносахаридів). Серед моносахаридів є альдози, що мають альдегідну групу, та кетози, які містять кетонну групу. Залежно від числа атомів кисню в молекулі розрізняють тріози, тетрози, пентози, гексози тощо.
моносахариди
дисахариди
полісахариди
гексози
пентози
Глюкоза
Рибоза
Сахароза
Крохмаль
Фруктоза
Дезоксирибоза
Мальтоза
Целлюлоза
Галактоза 

Лактоза
глікоген
С6Н12O6
С5Н10O5(4)
С12Н22O11
(С6Н10O5)n
Висновки
1. Вуглеводи — це природні речови­ни, які входять до складу рослин­них і тваринних організмів, вони утворюються переважно в авто­трофних організмах унаслідок про­цесу фотосинтезу з неорганічних речовин, що доводить нам єдність неорганічного та органічного світу і їх взаємозв'язок із космосом.
2. Залежно від будови вони поділя­ються на моно-, ди- та полісахариди. Моно- не гідролізуються, ди- та полісахариди підлягають гідролізу до моносахаридів.
3. Властивості вуглеводів зумовлені їхнім складом і будовою.
4. В організмі людини виконують надзвичайно важливі функції, які необхідні для процесів життєді­яльності, входять до складу нуклеїнових кислот, що є носіями гене­тичної, спадкової інформації.
5. Вуглеводи широко використовуються в різних галузях промисло­вості.
Пощирення в природі.
Ознайомлення з поширенням в природі та фізичними власти­востями глюкози (зовнішній вигляд, розчинення у воді).
Глюкоза міститься майже в усіх органах рослин – плодах, корінні, листі, квітках. Багато її є у винограді, солодких фруктах цукровій тростині, цукрових буряках, ягодах. Глюкоза входить до складу тваринних організмів. Її масова частка у крові людини становить близько 0,1 %. У рослинах глюкоза утворюється в процесі фотосинтезу.
Сахароза міститься в цукрових буряках, стеблах цукрових тростин, соці берези, багатьох плодах і овочах
Полісахариди складаються з великої кількості моносахаридів. До них відносяться:
·         крохмаль;
·         глікоген;
·         целюлоза;
·         хітин та ін.
Крохмаль – найпоширеніший у рослинному світі вуглевод. Він утворюється в листі в результаті фотосинтезу і відкладається в корінні, бульбах і зернах. Масова частка крохмалю в бульбах картоплі становить близько 20 %, у зернах пшениці та кукурудзи – 70%, рису – близько 80 %.
Зі збільшенням кількості мономерів розчинність полісахаридів зменшується і солодкий смак зникає.
Целюлоза є важливим структурним компонентом клітинних стінок багатьох одноклітинних, грибів і рослин. Завдяки особливій будові целюлоза нерозчинна у воді і має високу міцність. В середньому 20-40% матеріалу клітинних стінок рослин становить целюлоза, а волокна бавовни – майже чиста целюлоза, і саме тому вони використовуються для виготовлення тканин.
Хітин входить до складу клітинних стінок деяких найпростіших і грибів, зустрічається він і в окремих груп тварин, наприклад у членистоногих, в якості важливого компонента їх зовнішнього скелета.
Відомі також складні полісахариди, що складаються з двох типів простих цукрів, які регулярно чергуються в довгих ланцюгах. Такі полісахариди виконують структурні функції в опорних тканинах тварин. Вони входять до складу:
·         міжклітинної речовини шкіри;
·         сухожиль;
·         хрящів;
·         надаючи їм міцність і еластичність.
Закріплення
1.      Вкажіть загальну формулу вуглеводнів
А)CnH2n+2O                                        
Б) CnH2nO                                       
В)CnH2nO2                                        
Г) Cn(H2O)m                                       
2.      Як називають вуглеводи, які складаються з двох залишків моносахаридів
А)   полісахариди                                         
Б) олігосахариди
В)  дисахариди                                       
Г) моносахариди
  1. Вкажіть значення відносної молекулярної маси глюкози
А) 342                                        
Б) 180
В) 120                                         
Г) 276
  1. Вкажіть, яка з поданих речовин має тривіальну назву « виноградний цукор»
А)сахароза                                     
Б) гліцерин
В) глюкоза                                     
Г)фруктоза

  1.   Вкажіть, до якої групи належить глюкоза
А) багатоатомний спирт            
Б) альдегідоспирт
В) альдегід                              
Г) дисахарид
  1. Вкажіть речовини, що належать до вуглеводів
А) крохмаль, глюкоза, натрій стеарат                             
Б) целюлоза, метанол, фруктоза
В) сахароза, крохмаль, целюлоза                                     
Г)глюкоза, тристеарин, етанол
                                                          
7.      Вкажіть речовину, що належить до дисахаридів
А) глюкоза    
Б)  фруктоза                                     
В)  сахароза   
Г) крохмаль
     10. Виберіть продукт, в якому знаходиться крохмаль:
А) рис       
Б) виноград     
В)  буряк    
Г) клубніка           

 Інформація для зворотнього зв’язку з викладачем 

vparkhomchuk68@gmail.com


Тема Жири як представники естерів. Класифікація жирів, їх хімічні властивості..
Мета для учня: сформувати поняття про жири як естери; ознайомитися  із поширенням, складом і фізичними і хімічними властивостями жирів на прикладі гідролізу й гідрування; сформувати вміння записувати формули жирів. показати поширення жирів у природі, їх біологічну роль, застосування.
Вивчення нового матеріалу:
1Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати визначення та рівняння реакцій в зошит.
3. Виконати завдання які висвітлені наприкінці презентації
Інформація для зворотнього зв’язку з викладачем 



Тема Вивчення будови, властивостей, одержання та застосування фенолу. 
Мета для учня: розширити уявлення учнів про оксигеновмісні органічні сполуки на прикладі фенолів; ознайомити з молекулярними, електронними й структурними формулами фенолу та його гомологів, фізичними властивостями, зумовленими наявністю бензольного кільця й функціональної гідроксильної групи; показати взаємний вплив атомів у молекулі фенолу, його вплив на фізичні й хімічні властивості фенолу; ознайомитися з якісною реакцією на феноли.
Вивчення нового матеріалу:
1Переглянути відеопрезентацію.

2. Записати визначення та рівняння реакцій в зошит.
3. Виконати завдання які висвітлені наприкінці презентації
Інформація для зворотнього зв’язку з викладачем 




Узагальнення з теми: 
Періодичний закон і періодична система
 хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Будова атома

1. Укажіть елемент головної підгрупи VІІ групи 2-го періоду:
     а) Ra;                 б) F;                 в) Cl;                 г) Ba.
2. Укажіть заряд ядра атома Магнію:
     а) +24;               б) -12;              в) +12;               г) 0.
3. Укажіть кількість електронів у атомі Нітрогену:
     а) 14;                 б) 7;                  в) 11;                 г) 10.
4. Укажіть формулу вищих оксидів елементів ІV групи:
     а) RО2;              б) RО;             в) RО4;              г) R2О7.
5. Укажіть кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні
     атома Сульфуру:  а) 16;          б) 6;           в) 3;              г) 32.
6. Укажіть пару елементів, які мають подібні хімічні властивості:
     а) KCa;            б) NaMg;         в) CaSr;           г) SP.
7. Електронна формула деякого елемента – 1s22s2, за кількістю електронів
    визначте порядковий номер елемента і вкажіть його назву:
     а) Гелій;            б) Карбон;          в) Літій;           г) Берилій.
8. У періоді зі збільшенням заряду ядра неметалічні властивості:
    а) послаблюються;            б) посилюються;          в) не змінюються.       
9. Укажіть пару елементів, у атомах яких заповнюється однакова
    кількість електронних шарів:  а) AlS;            б) BAl;         в) NaK.         

10. Атом деякого елемента має на 2 електрони більше, ніж йон Натрію.
      Назвіть елемент і охарактеризуйте його за положенням у періодичній
      системі хімічних елементів та будовою атома.
11. Напишіть рівняння хімічної реакції між простими речовинами, атоми
      яких мають такі закінчення електронних формул: …4s2 та …2s2 2р3.
12. Елемент міститься в головній підгрупі VІІ групи 3-го періоду.
      Визначте елемент, складіть формулу його вищого оксиду і обчисліть
      масові частки елементів в оксиді.
13. Масова частка деякого елемента головної підгрупи ІІІ групи в його
     вищому оксиді становить – 52,9%. Назвіть цей елемент, напишіть

     формулу цього оксиду і напишіть електронну формулу його атома.

Інформація для зворотнього зв’язку з викладачем 


vparkhomchuk68@gmail.com


Тема Ковалентний хімічний зв'язок
Вивчення нового матеріалу:
1Переглянути відеопрезентацію.


2. Записати визначення в зошит.

3. Виконати завдання які висвітлені наприкінці презентації

Комментариев нет:

Отправить комментарий